Har kommer lite att läsa

 FRÅGA:

Hej! Vad härligt med en blogg där någon öppnar upp sina innersta känslor för även andra att läsa. Riktigt inspirerande. 

Men jag måste bara få fråga.... 
Är det inte tufft för dig att själv inte få bestämma när du ska gifta dig och med vem.. 
jag menar, det är ju DITT liv.

SVAR:

Hej Jessica!

Tack att du gillar bloggen!

 

Saken är den att i grund och botten ligger ju självklart beslutet hos mig. Äktenskap är inget jag kan bli tvingad till. På ett sätt så vill jag ju så klart gifta mig. Det har varit drömmen. Hur skumt det än nu låter. I min kultur så har gifte mål oerhört stor betydelse. För stor än vad man önskar, nu när jag tänker på det. Jag har alltid trott att min ”prins” ska komma till mig, fråga om min hand och ta iväg mig på sin vackra vita häst. Jag trodde det väldigt länge. Men för bara 2 år sedan så föll den drömmen.  ”Vi” en väldigt stor skamkultur. Det är både bra och dåligt tycker jag. Men jag har som sagt haft väldigt tuffa år vilket har gjort att jag gjort saker som enligt min religion och min tro anses vara fel.

För att komma tillbaka till din fråga, så ja jag väljer själv, men det är tyvärr ändå en press. Jag börjar lixom bli ”gammal” snart. Nu är min bästa ålder att gifta sig. Och jag har självfallet vissa egna krav som jag önskar att ha hos min partner, men mina föräldrar har många mer. Så ja jag får gifta mig med vem jag vill, men jag vill att han ska :

1)   vara muslim

2)   vara en familje person

3)   Alla andra små personliga likes and disslikes som man har. Att han ska vara ambitiös, hard working osv.

Sedan måste jag tänka på vad mina föräldrar vill ha. De vill ha

1)   Han ska vara välutbildad och få hög lön

2)   Hans familj ska vara religiös

3)   Han ska inte ha några krav från sin familj som till ex att försörja sina föräldrar eller syskon

4)   Han ska inte ha krav att han måste betala för sina syskons bröllop och kostnader osv

5)   Han ska vara ”snygg” (efter som att jag är så vacker och perfekt, att jag ser ut som en bollywood stjärna så jag behöver någon som samhället skulle kunna klassa som ett snyggt par)

6)   Han ska ha bra familjemoraler

7)   Och att jag ska vara högsta prioritet för honom

 

Så klart så är vissa av föräldrarnas krav helt förståeliga. De är mina föräldrar och de ska vilja önska det absolut bästa till mig, det förväntar jag så klart. Men ibland kan det ju vara så att det jag gillar faller inte dem i smaken.

Ibland kan jag känna att det kan vara jobbigt när jag inte känner mig redo. Tänk om det finns saker som jag inte gillar? Tänk om han inte är bra i sängen till exempel. Vad gör jag då? Ingen vill väl skilja sig, inte för en sådan ”liten” sak. Men det är ju ändå något som har betydelse i en relation. Tänk om jag gör fel beslut. Det är jätte jobbigt. Just därför jag skriver av mig här. Jag kan inte riktigt prata om detta med någon. Ingen som riktigt förstår. Ahh mycket att tänka på hahah , kommer nästan explodera.

 

Hoppas jag gav svar på frågan J

Frågor och svar | |
#1 - - Blondinburka:

Vart i mellanöstern kommer du ifrån?

Svar: Jag har Balt att hålla den delen av min identitet dold. Men man kan säga mer Asien än mellan östern.
None None

Upp